Leerlingenpagina

Ja, de buurtpoes wil ook les, maar ondanks mijn inspanningen wil het nog niet echt vlotten met haar pianistische vaardigheden.

Mijn overige leerlingen daarentegen maken voortdurend vorderingen, en daar wil deze pagina van getuigen.

Hieronder een kleine dwarsdoorsnede c.q. bloemlezing van mijn (vele tientallen leerlingen omvattende) lespraktijk.


Lotte.

Lotte (59) is ge-interesseerd in lichte muziek, jazz en/of 'moderne' klassieke muziek. Hieronder speelt ze op onnavolgbare wijze de compositie 'Venice' van Alexandre Tansman.

Dit prachtige klankbeeld van een een lui gondeltochtje in een snikheet vooroorlogs Venetie is naar mijn bescheiden mening niet eerder volgens deze vertolking vastgelegd.

Petje af, Lotte!

Lotte is een uitstekende pianiste en ik ben dankbaar dat ik haar les mag geven.





Jack

Jack (22) nam twee jaar geleden pianolessen bij mij. Ofschoon hij al prima klassiek kon spelen, was zijn kennis van de piano-jazz in het begin zeer mager.
Maar warempel, na twee jaar onderwijs bij mij was hij al zo goed geworden dat hij werd aangenomen bij het conservatorium van Den Haag.

Petje af, Jack!

Nog altijd volgt Jack lessen bij mij, naast de lessen in Den Haag. Hij gaat als een speer.

Hieronder zijn bijzonder fraaie improvisaties op de jazz-standard 'Ladybird'.





Sara

Sara (17), negen jaar geleden begonnen als absolute beginner, is een echte model-leerling. Ze leert snel, en is razend enthousiast. Ze heeft de Alfred-reeks doorlopen en begint nu aan o.a. de walsen en mazurka's van Chopin. Hier brengt ze het niet-makkelijke stuk 'Langzame Wals' (Valse Lente) van Alexandre Tansman tot leven.



Kamika

Kamika (13) heeft al 4 jaar les bij mij en is nu doorgedrongen tot het prestigieuse level 4 van de Alfred reeks.

In onderstaande opname spelen we samen de quatre-mains 'Montmartre'. Bij een quatre-mains speelt meestal de leraar de ondersteunde secondo partij en de leerling de melodische primo partij, maar hier zijn de zaken omgekeerd. Kamika speelt de secundo op de vleugel en ik de primo op de piano. Hier komt nostalgisch Parijs bij je thuis.





Cees

Cees (54) heeft al een aantal jaren les en gaat steeds mooier spelen. Daarnaast is hij een bevlogen romantisch componist. Hieronder kunt u luisteren naar zijn nieuwste compositie.



Frederick

Frederick (19), begonnen als absolute beginner, heeft nu een paar jaar les en ontwikkelt zich tot een originele, eigentijdse pianist. Luister hier naar zijn zeer fraaie eigen compositie "Wolken".



Nina

Nina (19) heeft nu een jaar pianoles bij mij, en maakt met grote stappen vorderingen op het gebied van akkoordiseren en improviseren. Luister hieronder naar haar bijzonder fraai geïmproviseerde flamenco-variaties.



Rico

Rico (14) is ruim twee jaar geleden begonnen als absolute beginner, en heeft zich razendsnel ontwikkeld. In onderstaande opname laat hij zijn zelf gearrangeerde vertolking horen van 'Laat Me' van Ramses Shaffy. Merk op hoe goed hij invulling geeft aan de dynamiek en de frasering.

mpx-rico-laatme-bew.mp3


Bas

Bas (41) is een mooi voorbeeld van een volwassene die al goed piano kon spelen, maar zich meer wilde bekwamen in de jazz. Ik leerde hem hoe hij 'standard left hand voicings' moest spelen, en hij wist dit al na drie lessen zeer bekwaam toe te passen op een eigen nummer van hem, 'Double Standard'. Onderstaande opname is met virtueel combo. Merk op hoe heerlijk vrij en smaakvol hij improviseert.



Milla

Milla (10) heeft ruim twee jaar les en heeft een geweldige muzikale intelligentie. In het nummer 'De Betoverde Stad' uit de Alfred leerboekenreeks blinkt ze uit in haar gevoel voor detail. Alles klopt: de articulatie, de dynamiek, de frasering, en het ritardando op het eind.



Dennis

Dennis (34) kon al heel mooi klassiek spelen toen hij anderhalf jaar geleden bij mij les begon te nemen. Al gauw ontwikkelde hij zich tot een bevlogen latin-jazzpianist. Dennis is helemaal idolaat van het nummer 'Blue Bossa'. Beluister zijn fraaie improvisaties op het schema van dit nummer (met virtueel combo):

Dennis is ook een uitstekende solo-pianist. Luister naar zijn interpretatie van de Recado Bossa Nova:



Sam

Mozart en Chopin waren meesters in het improviseren op zogenaamde cadensen. Deze kunst is vrijwel verloren gegaan. In mijn praktijk onderwijs ik af en toe afgestudeerde pianisten in het improviseren, en ze hebben er bijna altijd enorme moeite mee. Zo niet Sam (13), Amsterdams lieverdje, die bijna achteloos improviseert op een cadens in A mineur.